czwartek, 24 grudnia 2015

Na jakie dodatki do żywności powinniśmy uważać?

Natknęłam się ostatnio na artykuł w formie wywiadu z pewną panią dietetyk.
Nie chcę w tym poście nikogo hejtować i mam nadzieję, że nie zostanę tak odebrana. Ja rozumiem, że każdy w Internecie ma prawo do wyrażania swoich opinii, zwłaszcza osoby, które skończyły specjalistyczne studia. Tylko dlaczego niektórzy wypisują rzeczy, które są ich subiektywnymi poglądami i są sprzeczne z aktualnymi badaniami?

piątek, 29 maja 2015

Opinia ekspertów na temat kofeiny - 5 filiżanek kawy dziennie to maksimum!

Ile możemy wypić kawy dziennie?

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opublikował oficjalne stanowisko w sprawie bezpieczeństwa kofeiny oraz limitów jej spożycia. Dotychczas takiej opinii na poziomie europejskim nie było. Pod uwagę wzięto spożywanie kofeiny ze wszystkich źródeł żywnościowych oraz możliwych interacji między kofeiną a pozostałymi składnikami napojów energetyzujących (tauryna i in.), alkoholem, p-synefryną (obecną w wielu preparatach na odchudzanie) oraz wpływu kofeiny na aktywność fizyczną.


piątek, 22 maja 2015

Oto jak wygląda produkcja mało znanych suplementów


suplementy diety

"Wyobraźmy sobie ambitnego przedsiębiorcę, który ma kilkaset tysięcy złotych do zainwestowania. Na owego przedsiębiorcę spływa olśnienie - wymyślę coś innowacyjnego: skoro tabletki tak dobrze się sprzedają, będę sprzedawał suplement na bolące po treningu mięśnie! Biznesmen kupuje w hurtowni 10 tys. żelatynowych kapsułek za 400 zł, magnez pod postacią proszku (cytrynian albo chlorek magnezu, np. 25 zł za kg) i zioła w postaci suszu: do wyboru, do koloru, może być borówka czernica, dziurawiec, dzika róża (kilka, kilkanaście złotych za 100 g).

czwartek, 30 kwietnia 2015

Fakty o śniadaniu, które musisz znać

W zeszły piątek, 24 kwietnia, miałam okazję uczestniczyć w konferencji naukowej „Śniadanie podstawą edukacji”, organizowanej w ramach obchodów Europejskiego Dnia Śniadania („Breakfast is best”) przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) wraz z Partnerem – koalicją Partnerstwo dla Zdrowia. W trakcie konferencji przedstawione zostały wyniki badań dotyczących wpływu spożywania śniadań na zdrowie, a przede wszystkim rozwój mózgu u dzieci i młodzieży, przedstawiono także działanie programów edukacyjnych prowadzonych w szkołach oraz zaproponowano jak zbilansować wegetariańskie oraz wegańskie śniadanie. Wegetariański i bardzo smaczny był również poczęstunek w przerwie konferencji ;)

sobota, 18 kwietnia 2015

Jak uzupełnić magnez w jadłospisie? Naturalne źródła magnezu.

Dzisiaj chciałam skupić się na magnezie w kontekście bardziej i mniej przetworzonych źródeł magnezu z żywności. Tabletki zostawmy w spokoju ;)



piątek, 27 marca 2015

Ryzyko suplementacji wapniem. Naturalne źródła wapnia z żywności. Źródła wapnia w diecie bezmlecznej.

Wapń wpływa na rozwój i mineralizację kości oraz wchodzi w skład zębów. Pełni też rolę w rozwoju mięśni i ich prawidłowej kurczliwości oraz bierze udział w przewodnictwie nerwowym, aktywacji niektórych enzymów, krzepnięciu krwi. Jest niezbędny w prawidłowej pracy serca. Niewielka ilość wapnia znajduje się także w tkankach miękkich i płynie pozakomórkowym.


migdaly


Spożycie wapnia z diety

Zalecane spożycie wapnia dla ludzi dorosłych wynosi 1000 mg/dzień. Dla młodzieży i osób powyżej 50 roku życia ilość ta powinna być nieco wyższa – 1300 mg/dzień. Sportowcy powinni spożywać jeszcze więcej wapnia, bo aż do ok. 1700 mg/dzień. Można się także spotkać z danymi mówiącymi o spożyciu wapnia na poziomie 2000-4500 mg/dzień. Zwiększone zalecenia dla sportowców wynikają z dużych strat wapnia podczas treningów.

U kobiet w ciąży następuje zwiększona efektywność wchłaniania wapnia, natomiast u kobiet karmiących obserwuje się wzrost utraty wapnia z kości, na którą nie ma wpływu zwiększenie jego spożycia z dietą. Dlatego zalecania na wapń są takie same, jak dla kobiet niekarmiących.

środa, 11 marca 2015

Eksperyment na sobie - witamina D cz.3

Witam was w trzecim, króciutkim poście z cyklu o witaminie D (tytuł roboczy - "Biorę witaminę D i udowadniam, że działa albo nie"). Tutaj możecie przeczytać poprzednie wpisy:

1. Część pierwsza

2. Część druga
3. Tutaj ogólnie o witaminie D i ryzyku niedoboru

poniedziałek, 9 marca 2015

Pyszne i pożywne śniadanie dla leniwych

Dzisiaj mała odmiana, ponieważ podzielę się z Wami prostym i pysznym przepisem na śniadanie, które sprawi, że dostaniecie z rana potężnego kopa do działania. Zapomnijcie o nudnych kanapkach. Moja propozycja to płatki owsiane z tartym jabłkiem, orzechami i miodem. Wiem, że brzmi skomplikowanie jak na poranne rozleniwienie, ale wierzcie mi, sama nie jestem skłonna z rana krzątać się po kuchni, żeby coś sobie przygotować. Jeżeli wieczorem przygotujemy sobie składniki, rano wystarczy 5 minut na dokończenie dania. Musli doprawia się lekko sokiem z cytryny; aby składniki się ładnie połączyły można dodać trochę słodzonego mleka skondensowanego lub innego składnika – ja ostatnio dodawałam mleka kokosowego - takiego [KLIK]. Natomiast nie uwzględniłam tego dodatku w obliczonej wartości odżywczej. 

Uważam, że jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie przepadają za konwencjonalną owsianką i produktami mlecznymi. Brzmi niepozornie, natomiast jest kopalnią kwasów omega-3, błonnika, witamin i składników mineralnych, a przy tym w smaku jest obłędne. Naprawdę polecam!

Płatki owsiane z tartym jabłkiem, orzechami i miodem




piątek, 13 lutego 2015

Pozytywnie o probiotykach. Czy warto brać probiotyki? Jaki preparat wybrać?

Studia skończyłam z przeświadczeniem, że jogurty i kefiry to najlepsze pod słońcem źródło żywych kultur. Co więcej, mówiono nam, że istnieje wiele innych rodzajów przetworów mlecznych, zawierających jeszcze więcej i jeszcze bardziej dobroczynnych szczepów, jak np. mleko acidofilne, mleko bifidusowe, czy egzotycznie brzmiące kumys, villi, yakult, syuzuma, dahi i kyr. Czy rzeczywiście wystarczy codziennie raczyć się ulubionym produktem mlecznym, aby zapewnić sobie „dobry klimat” w jelitach? Nie do końca.

jogurt


poniedziałek, 19 stycznia 2015

Lek, suplement diety, wyrób medyczny? Jak je odróżnić?

W obecnym zalewie reklam preparatów z magnezem, na wątrobę, na wzdęcia, na potencję, na menopauzę, na włosy, na paznokcie… i wymieniać można jeszcze długo, rozróżnienie leków od "nie-leków" jest niełatwym zadaniem. Dzisiaj podpowiem Wam jak zorientować się, z czym właściwie mamy do czynienia.

Źródło: youtube, Herbapect Junior - reklama TV

środa, 7 stycznia 2015

Świat suplementów "w pigułce"

Dziś będzie o tym, jak podsumować świat suplementów diety w 16-minutowym filmiku ;)

Pozostając wciąż w temacie odchudzania (obiecuję następnym razem napisać o czymś innym), będzie też ogólnie o branży suplementów, dla odmiany nie w Europie, a w USA. Pewnie wielu z Was kojarzy program "The Dr. Oz Show" (W polskiej telewizji znany jako "Dr Oz radzi", przez pewien czas emitowany na Polsacie i TV4). Gospodarzem tego programu, prowadzonego w konwencji talk-show, jest kardiochirurg, dr Mehmet Oz. Program tworzony jest przez zespół lekarzy. Doktor Oz oraz jego goście udzielają wielu porad natury zdrowotnej oraz w zakresie zdrowego odżywiania. Ktoś może zapytać, a co kardiochirurg może wiedzieć o odchudzaniu? No właśnie ;) Ja naprawdę wierzę, że ma w swoim zespole odpowiednich specjalistów, a przynajmniej mam nadzieję, że nie czerpie porad z Internetu.